I am Shaklee Independent Distributor

I am Shaklee Independent Distributor

Wednesday 25 March 2015

BIJAK BAJET



Assalamualaikum semua...

Lamanya tak jenguk blog makcik ni. Memang dah bersawang tahap dewa dah.huhu..arini tetiba teringat kat blog..so nak la bersih sikit2 sawang yang ada.. hehe..

Bulan depan dah start GST dah.. Ramai yang masih blur pasal GST ni including makcik. Makcik tak paham mana lagi pasal GST ni. Orang ckp barang semua naik. Banyak keburukan dari kebaikan. Pastu kalau tengok iklan kat tv yg artizzz kita berlakon tu mcm banyak pulak kebaikannya. Makcik jadi pening2 lalat dah. Korang faham ke pasal GST ni ? 

Tapi apa yg makcik tahu sebelum masuk bulan April lagi harga barang dah naik dah. Kek peberet makcik di Secret Recipe pun naik. huhu..camno ni?? kenala makcik kurang mengunjungi Secret pasni.huhu..Dengarnya banyak lagi barang yang naik..huhu..sian kat kita yang sederhana ni. Apa lagi org yg keje kampung jer. Cemanala diorang menghadapinya kan?? Semoga dipermudahkan semuanya...

Makcik ada terbaca cara macam mana kita nak bijak dalam merancang bajet kita sehari hari. Jom kita share sama-sama!!



Bagaimana Bijak Berbajet ???

1. Dahulukan keperluan daripada kehendak
Sentiasa check bajet. Pastikan barang keperluan dalam top list kita. Kalau ada lebihan bajet baru tambah barang kehendak. Jangan lari dari list kita!!



2. Saving more, Spending Less
Pastikan kita disiplinkan diri untuk saving 10% - 20% dari pendapatan kita. Kurangkan berbelanja berlebihan. Disiplinkn diri anda!!



3. Kurangkan bersosial
Bersosial bersama keluarga boleh. Tak salah pun cuma kurangkan sahaja. Kalau dulu 4 hari seminggu bersosial apakata mulai bulan depan kita bersosial bila hujung minggu sahaja. Paling penting kurangkan bersosialselepas habis waktu kerja bersama rakan2 kerana confirm bajet kita boleh lari!!!

4. Homemade food
Bagi  yang bergelar isteri dan ibu, apakata rajin rajinlah jenguk dapur anda! Masak dirumah dan makan dengan ahli keluarga. Air tangan isteri dan ibu lebih berkat dan lazat dari air tangan mamk kat luar yer!! Furthermore dapat jimat dan eratkan hubungan antara ahli keluarga. Kalau masak tu jangan lupa zikir YA Wadud nanti bertambah sayang cik abang kat kita!!



5. Mula melabur
Pilihla pelaburan yang bertepatan dengan syariat agama dan menguntungkan. Syariat agama mesti didahulukan barulah berkat. Jangan nak untung jer!!



6.  Sentiasa bersyukur
Ramai yang lupa untuk bersyukur dengan setiap rezeki kurniaan ALLAH. Banyak ke sikit ke yg kita dapat semuanya dari ALLAH. Bersyukurlah. Sentiasa lihat orang yang lebih rendah dari kita supaya kita tahu bersyukur. Jangan selalu lihat orang yang lebih tinggi dari kita bimbang akan jadi kurang bersyukur.

7. Sediakan insurans
Sediakan insurans kerana kita tidak dapat menjangka apa yang bakal berlaku pada masa hadapan. Ia boleh menjadi persediaan jika tiba-tiba ada ahli keluarga yang sakit.

8. Tambahkan pendapatan
Jika pendapatan kita macm kurang mencukupi, tak salah cuba dapatkan pekerjaan yang boleh mendatangkan pendapatan tambahan. tetapi janganlah sehingga mengabaikan masa berkualiti dengan anak isteri. Carilah pekerjaan yang boleh dibuat dirumah dan masih dapat bersama anak-anak. Macam mana? Saya ada caranya. Kita berbisnes dengan Shaklee la. Modal murah je. RM65 je SEUMUR HIDUP.  Bisnes online dirumah jer. Berkain batik pun boleh tau. Masa dengan suami dan anak-anak pun terjamin. Kita pun boleh sihat dengan vitamin Shaklee and kita boleh tolong orang lain sihat juga! Buat duit dan buat pahala lagi. Best kan??!!

Jomla kita berbisnes SHAKLEE bersama-sama. Dapat tingkatkan ekonomi keluarga tambahan lagi time serba mahal ni.

Nak tahu camno? Contactla makcik. Makcik sedia membantu. Sama-sama kita tingkatkan ekonomi keluarga. Jom SHAKLEE!!




==== PM makcik ==== PM makcik === PM makcik === PM makcik == PM makcik === PM makcik


     

 

No comments:

Post a Comment