I am Shaklee Independent Distributor

I am Shaklee Independent Distributor

Monday 27 October 2014

Oh! Mahu Elak Obesiti ?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Makcik kan sangat suker bila terjumpa tips untuk kembali slim. Tak sabar nak share dengan korang semua. Kali ni makcik nak share tips untuk elak obesiti. Ramai yang perasan kan bila kahwin sebahagian besar lelaki dan wanita mengalami pertambahan berat badan. Kenapa ek??


Kalau perempuan bila dah kawin susah nak maintain bentuk badan tapi lelaki pulak berdepan dengan masalah perut boroi! Oppsss! Sebenarnya bila dah kawin, mereka mempunyai kelebihan daripada aspek perkongsian sumber ekonomi, sokongan sosial dan psikologi. Bila dah kawin, makan sama-sama, sumber pendapatan digabungkan, malam-malam ada orang teman tidur. Bahagia hidup. Sebab tu la badan makin berisi! Betul tak?

Tapi ada satu kajian yang makcik baca mengatakan lelaki tidak dapat mengendalikan diri apabila kehilangan pasangan. Mereka akan mengalami penurunan berat badan, merokok dan mengambil minuman keras. huhu.. Mereka tidak seperti wanita yang lebih tabah dalam menghadapi krisis dalam kehidupan. Betul ke ni?? sapa setuju angkat tangan!

Obesiti di Malaysia sekarang sangat membimbangkan. Di kalangan kanak-kanak pun dah berlaku obesiti tau. Apa sebenarnya obesiti ni?



Obesiti ==> terjadi akibat pengambilan kalori yang tinggi melebihi daripada keperluan harian. pengambilan kalori adalah berbeza mengikut individu.

Tips untuk elak obesiti :

1. Catat makanan yang diambil setiap hari
Dengan cara ini kita akan dapat kawal makanan yang diambil setiap hari dengan lebih baik. Kita kena catatkan jenis makanan dan kuantiti serta nilai kalori makanan tersebut. Dengan ini kita akan tahu jumlah kalori yang telah diambil samada mencukupi ataupun melebihi keperluan. Jadi kita akan lebih berhati-hati dalam memilih makanan.

2. Pastikan kualiti makanan
makanan yang diproses kebanyakannya mengandungi kadar gula dan lemak yang tinggi. Jadi utk elak obesiti, kena cuba elakkan makan maggi, makanan dalam tin dan makanan segera.

3. Membeli barangan makanan dengan lebih bijak
baca label sebelum membeli makanan. Pastikan makanan yang dibeli rendah kalori, kurang gula dan lemak.

4. Minum air putih secukupnya
Amalkan minum air putih secukupnya. Baik untuk buang toksin dalam badan. Selainair putih, amalkan minum air limau dan jus buah-buahan segar.

=========================================================================

Kalau nak kurus dan hilangkan boroi secara sihat dan semulajadi, boleh cuba Set Slimming Shaklee, InshaaAllah selamat dan kembali langsing secara sihat. Setiap produk ada fungsinya tersendiri. Kalau dah cuba baru tahu.





Shaklee menawan hati? Berminat nak dapatkan produk Shaklee? Perlukan maklumat dan konsultasi? Hubungi saya yer!

Nor Alia Iberahim
♥ sms/whatsApp: 017-6159012
♥ Emel : alia2502@yahoo.com
♥ Fb:  sila klik LIKE  www.facebook.com/Beautiful Life utk info terkini


No comments:

Post a Comment